Sistemul imunitar ne apără organismul îndeosebi împotriva agresiunilor externe. Dacă este unul sănătos, atunci poate lupta cu diferitele virusuri și cu diferiții microbi, făcând față bolilor, mai ales celor înregistrate în anotimpul rece, cum ar fi  răceala sau gripă.

Sistemul nostru imunitar este o mașină formidabilă!

Sănătatea noastră depinde de buna funcționare a sistemului imunitar. Acesta este la rândul lui strâns legat de starea ”terenului” (mediului) nostru fiziologic, adică suprasolicitări, carențe, reziduuri, toxine, aciditatea lichidelor fiziologice (sânge, limfă, celule).

După cum afirma  Dr Antoine Béchamp, contemporan și rival al lui Pasteur: ”microbul nu este nimic, mediul (”terenul hrănitor”) este totul“. Frază reluată, de altfel, de către însuși Pasteur pe patul de moarte! Cu alte cuvinte, dacă terenul nostru este unul superior, de ”top”, sistemul imunitar nu va avea nicio dificultate să ”stârpească” infecțiile microbiene și virale.

Care sunt soluțiile naturale pentru a ne întări sistemul imunitar?

Produse de utilizat preventiv:

– Probioticele (microorganisme cu efecte benefice, bacterii bune) acționează asupra sistemului imunitar,  stimulând mai multe dintre elementele sale implicate în apărarea și integritatea celulelor  de la nivelul intestinului. Ele întăresc răspunsul imunitar în fața anumitor infecții. Aceste probiotice pot fi procurate din magazinele bio sau din farmacii, sau pot fi găsite  (în cantitate mai mică) în alimentele lacto-fermentate sau în varza murată.

vitamina_D healaria

Vitamina D este importantă pentru oase, dar și pentru o funcționare normală a sistemului nostru imunitar. Expunerea la soare favorizează producerea de vitamină D. În timpul lunilor octombrie –aprilie, necesarul de vitamina D poate fi completat printr-un tratament suplimentar. Pentru a afla cantitatea necesară de administrat, va trebui consultat un medic, dat fiind că această cantitate depinde de nivelul carenței osoase respective.

 

 

Echinacea este o plantă care stimulează sistemul de apărare al organismului, ajutând la combaterea răcelilor. Prin urmare, ea este și preventivă, și curativă.

Shitakemaitake și reishi, ciupercile farmacopeei  asiatice. Ele ne ajută să ne adaptăm la stresul psihologic și ambiental, să ne întărim sistemul imunitar, să combatem atacurile germenilor și să rezistăm mai bine epidemiilor în perioada anotimpului rece. Atenție! Pentru cantitatea de consumat în cadrul unei cure, se va consulta un medic sau un alt specialist în domeniul sănătății.

Produse de utilizat în cadrul unei cure:

– Vitamina C. Carența în vitamina C figurează printre cauzele slăbirii sistemului imunitar. Dat fiind că nu este sintetizată de către organism, ea trebuie furnizată prin alimentație sau printr-o suplimentare cu acerola sau camu camu, ambele având un conținut foarte ridicat de vitamina C.

Echinacea, pe care am menționat-o deja mai sus. Înainte de a începe o cură cu această plantă, va trebui să fie cerut avizul unui medic sau al unui specialist în domeniul sănătății. În cazul unor boli auto-imune sau al diabetului, de exemplu, există contra-indicații.

Propolisul este acel ”clei” pe care albinele îl folosesc pentru a acoperi toate suprafețele interioare ale stupului pentru a-i asigura soliditatea și a-l proteja împotriva invaziilor microbiene sau fungice. La fel de bine, el poate proteja și oamenii!

Extractul din sâmburi de grepfrut, foarte eficient contra bacteriilor, virusurilor și ciupercilor, fără să dăuneze florei intestinale.

Soluții care pot fi aplicate zilnic

O persoană care prezintă semne de slăbiciune imunitară, cum ar fi răceli repetate, sau care dorește să se apere mai bine de durerile curente, ar trebui ca, înainte de toate, să acorde atenție modului său de viață. Într-adevăr, tabagismul, lipsa de somn sau de activitate fizică, nivelul de stres, calitatea relațiilor sociale și mediul de viață (poluarea mediului) sunt elemente care toate ne vor slăbi ”terenul” și ne vor face sistemul imunitar mai puțin eficient.

Adoptarea unei alimentații sănătoase

Alimentația reprezintă  un factor determinant al sănătății sistemului imunitar. Prin urmare, există o serie de recomandări care ar trebui urmate:

– Privilegiați o alimentație echilibrată în proteine, glucide, lipide. Aceasta trebuie să fie variată și adaptată anotimpurilor și etapelor din viața fiecăruia.

– Reduceți aporturile în  alimente bogate în zahăr vizibil sau ascuns (alimente cu indice glicemic ridicat).sistemul imunitar healaria

– Evitați utilizarea exagerată a grăsimilor animale saturate și excesul de proteine animale.

– Preferați grăsimile nesaturate conținând acizi grași esențiali: ulei pur, prima presare la rece, bogat în omega 3 (rapiță, in, nuci) sau pește (sardele, macrou).

– Măriți porția de legume și cantitatea de fructe (îndeosebi cele colorate)

– Favorizați aportul de fibre alimentare: leguminoase, cereale semi-integrale sau integrale, legume sau fructe.

– Favorizați  alimentele bio pentru a evita aportul de pesticide și perturbatori endocrini.

Reducerea stresului cronic

Stresul antrenează o scădere însemnată a imunității. Fiecare dintre noi a avut cu siguranță ghinionul  de a se îmbolnăvi taman la începutul concediului, exact în momentul în care stresul ”se potolise”!

La modul mai general, sistemul imunitar  este în relație strânsă cu manifestările psihice și cu comportamentul nostru în fața adversităților vieții. În consecință, șocurile  emoționale, problemele psihologice și conflictele relaționale vor afecta puternic funcționarea imunității noastre.

Somn reparator

Lipsa de somn împiedică organismul să se refacă, să se curețe și să producă enzime, hormoni,  globule albe. Mersul la culcare între orele 21 și miezul nopții va permite organismului să se curețe și să se refacă.

Practicarea unei activități fizce și menținerea sau dezvoltarea masei musculare

Mușchii constituie o rezervă nutrițională fundamentală pentru globulele albe. Aceasta explică de ce persoanele atinse de boli grave afectând  sistemul imunitar își văd mușchii topindu-se efectiv. La modul mai general, exercițiul fizic permite oxigenarea organismului, relaxarea tensiunilor musculare, detoxifierea corpului, stimularea sistemului imunitar, deconectarea mentalului.

Refacerea și consolidarea ”terenului”

Dacă, la un moment dat,  corpul are nevoie de un ajutor din afară, se poate recurge la  diferite suplimente  naturale conținând vitamine, minerale sau extracte din plante. Acestea permit să se consolideze eficacitatea sistemului imunitar, să se lupte împotriva infecțiilor microbiene sau virale din timpul anotimpului rece sau să se atenueze simptomele acestora.

Healăria